Galaxy Kits - Forum

Modelarstwo plastikowe i kartonowe Star Wars, Star Trek, Sci-Fi, budowa, porady, akcesoria i narzędzia modelarskie

Nie jesteś zalogowany.

#1 2009-08-26 16:00:12

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Robienie form i odlewów

Witam
Choć mam małe doświadczenie w robieniu odlewów chciałem wam pokazać technikę, której do tego używam, a być może ktoś znajdzie ją pomocną lub mi pomoże by było ona lepsza.
Więc zaczynamy:
1.Najpierw tworzymy pudełko/pojemnik, w którym umieścimy element, który chcemy skopiować. Ja do tego używam tektury, ale można też użyć plastiku czy starych pojemników po lodach, maśle, sałatkach itp.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie01.jpg

2. Najważniejsze jest by pudełko było szczelne tak by masa, której używamy do zrobienia formy nam nie wyciekła.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie02.jpg

3.  Następnie wklejam element to zrobionego pudełka. Jeśli kształt elementu jest skomplikowany smaruje go delikatnie olejkiem silnikowym lub WD40 nada się do tego właściwie każdy smar w sprayu, ważne jest tylko by był ciekły a warstwa, którą pokryje element jak najcieńsza tak by nie stracić detali.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie03.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie04.jpg

4. To jest komora ciśnieniowa i próżniowa, której używam do robienia form i odlewów.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie05.jpg

5. Komorę zasilam takim o to kompresorem.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie06.jpg

6. Kolejny etap to przygotowanie silikonu, ja używam Gumosilu WW jest on dość elastyczny, co ułatwia późniejsze wyjmowanie elementów z formy.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie07.jpg

7. Po wymieszaniu gumosilu z utwardzaczem wkładam go do komory.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie08.jpg

8.  Teraz wytwarzam próżnie, która odsysa z silikonu powietrze, które dostało się podczas mieszania. Po wytworzeniu próżni zostawiam go na jakieś 10 minut w komorze.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie09.jpg

9. Tak wygląda gumosil po odessaniu.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie10.jpg

10. Następnie przelewamy silikon do pojemnika z elementem starając się by strumień był jak najmniejszy i by wlewać w jak najniższy punkt formy. (Z racji tego, że robiłem zdjęcie u mnie strumień wyszedł dość gruby)
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie11.jpg

11.  Tak wygląda pojemnik po wypełnieniu silikonem.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie12.jpg

12.  Następnie wstawiam całość znowu do komory.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie13.jpg


13. Po wytworzeniu próżni ponownie zostawiam całość na jakieś 10 min.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie14.jpg

14. Po upływie tego czasu wyjmujemy pudełko i zostawiam go na zewnątrz w celu utwardzenia.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie15.jpg

15. Po tym jak silikon stwardnieje (około 24 godzin), rozcinam pudełeczko.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie16.jpg

16. Następnie zdejmuję pudełeczko.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie17.jpg

17. Kolejnym krokiem jest wyjęcie elementu i mam już gotową formę do robienia odlewów.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie18.jpg

18.  Przygotowuje teraz taka sama ilość obu składników żywic. Ja do odlewów używam żywicy Smooth Cast, dodaje również parę kropel szarej matowej farby, powoduje to, iż odlany element jest bardziej matowy i lepiej widać detale.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie19.jpg

19. Następnie mieszam żywice.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie20.jpg

20.  Żywica jest już rozmieszana i można zalać formę.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie21.jpg

21. Teraz wlewam żywice do formy upewniając się by ją dobrze wypełnić.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie22.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie23.jpg

22. Następnie wstawiam ją do komory ciśnieniowej .
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie24.jpg

23.  Upewniam się, iż komora jest dobrze i szczelnie zamknięta.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie25.jpg

24. Teraz tylko wtłaczam powietrze uzyskując ciśnienie około 4 atmosfer i zostawiam tak na czas, jaki żywica potrzebuje by stwardnieć.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie26.jpg

25. Po upływie odpowiedniego czasu otwieram komorę i wyjmuje formę.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie27.jpg

26. Wyjmuje element.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie28.jpg

27.  Finisz mam już teraz formę, element oryginalny, odlew oraz możliwość zrobienia takiej ilości odlewów jaką chce.
http://i50.photobucket.com/albums/f303/Biskup0/formowanie/formowanie29.jpg
Ciemne kropki na odlewie to wina już troszkę podstarzałej farby, jakiej użyłem do barwienia żywicy.

Koniec

Pozdrawiam
Łukasz

Offline

 

#2 2009-08-27 11:14:12

Peter_D
Użytkownik
Od: Łódź
Zarejestrowany: 2007-05-04
Posty: 1065
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Świetna sprawa z tymi odlewami.
Nie wiem jak z kosztami żywicy i silikonu, ale robiąc dla przykładu kilkanaście postumentów można sporo zaoszczędzić.
Ciekaw jestem jak z trwałością tej silikonowej formy. Czy po kilku użyciach nie psuje się przypadkiem przez co może to rzutować później na jakość odlewów.
Ciekaw jestem jak się robią bardziej skomplikowane elementy? Czy też łatwo jest je odtworzyć? Bo jak się pojawi jakiś zakamarek z wypustką czy coś takiego to potem ciężko jest tą formę silikonową wyjąć.

Offline

 

#3 2009-08-27 12:04:49

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Koszta silikonu i żywicy to około 100zł za kilogram odlać można wszystko im więcej szczegółów tym lepiej. Jeśli wymaga tego element to można wstawić tak zwany film lub odpowietrzenia i nie ma problemu. Z trwałością też problemu raczej nie ma, jeśli forma jest dobrze zrobiona i odlewy też są dobrze robione to można uzyskać kilkanaście dobrych odlewów z gumosilu WW (więcej nie robiłem, a forma nadal jest dobra) są też dostępne bardziej trwałe silikony jak mold max i z nimi zamierzam w przyszłości trochę poeksperymentować.
Pozdrawiam
Łukasz

Ostatnio edytowany przez Biskup (2009-08-27 12:04:58)

Offline

 

#4 2009-09-03 13:06:58

sternik
Użytkownik
Od: Bruksela
Zarejestrowany: 2009-05-04
Posty: 269
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Możesz napisaćcos więcej o komorze ? Gdzie za ile lub jak ją zrobiłeś ? smile do tej pory odlewałem tylko małe pierdołki i jako komory używałem słoika z podłaczonym wężykiem zakończonym wentylem rowerowym i strzykawką jako pompką smile (pomysł Marcia z PWMu http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie … ight=pompa ) ale myślałem o skopiowaniu clonów Kotobukyii i do tego raczej potrzebna by była własnie tego typu komora smile

Offline

 

#5 2009-09-03 13:43:58

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Komorę kupiłem akurat na allegro, ale można ją dostać też normalnie w sklepach nazywa się to pojemnik do farb i tynków nakładanych ciśnieniowo. Koszt od 550 - 1000 zł ja kupiłem za 750 zdaje się, że ze sklepu "fachowiec".
Pozdrawiam
Łukasz

Offline

 

#6 2009-09-03 14:08:51

Falcon
Użytkownik
Zarejestrowany: 2008-04-14
Posty: 44

Re: Robienie form i odlewów

A jak z zasilaniem takiej komory? wystarczy zwykły kompresor, czy trzeba go przerobić na ssanie?

Offline

 

#7 2009-09-03 14:31:21

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Ja kupiłem taki jak widać na zdjęciu w castoramie koszt 250 zł i wystarczyło dobrać przewody i można nim zasilać komorę ciśnieniowa i aerograf a jeśli sie podepnie komorę pod filtr to mamy komorę próżniową.
Pozdrawiam

Offline

 

#8 2009-09-10 02:09:17

sternik
Użytkownik
Od: Bruksela
Zarejestrowany: 2009-05-04
Posty: 269
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Dzięki za info smile będe musiał chyba pomyślec o zakupie takiego cacka do klonowania Clonów smile A moze był bys zainteresowany współpracą ?? smile

Offline

 

#9 2009-09-10 07:45:55

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Ja raczej odlewam rzeczy autorskie lub na użytek własny.
Pozdrawiam

Offline

 

#10 2009-09-11 14:08:18

sternik
Użytkownik
Od: Bruksela
Zarejestrowany: 2009-05-04
Posty: 269
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

No o nic innego mi nie chodzi jak na użytek wałsny smile Po skopiowaniu takiej figorki można ja trochę pociąć i zrobić w nowej pozycji i w malowaniu jakie jest nam potrzebne do kolekcji smile 1 sztuka w sklepie w Brux kosztuje +/- 50 € jeżeli chcialbym zrobić to co sobie wymyśliłem to musiał bym wywaliś ze 400 € + ze 200 na popiersia które są w tej samej skali a które maja inne rodzaje chełmów i można je połączyć  tworzac nową figorke ,a tak wystarczy skopiować te które juz mam smile No ale to tylko takie moje lużne pytanie było smile I tak kiedyś bedę chciał to wykonać wiec będzie trzeba najpierw zainwestować w komore .

Offline

 

#11 2009-09-11 15:36:39

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Koszta takiego odlewu są zależne od wielkości oraz kształtu figurki (części itp). Wiec niestety póki nie widzę, o czym mówimy to nic nie mogę pomóc.
Pozdrawiam

Offline

 

#12 2009-09-22 21:28:46

ogo
Użytkownik
Zarejestrowany: 2009-05-04
Posty: 5

Re: Robienie form i odlewów

jeżeli można mam pytanie z innej "beczki", do robienia swoich figurek używasz masy typu polyclay (termoutwardzalne na bazie polivinylu) jak np. Koto PolyClay, ProSculpt czy chemoutwardzalnej, na bazie żywic  jak np. MagicSculpt, milliput itp?

Offline

 

#13 2009-09-22 22:00:29

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Chemoutwardzalnego Magica.

Offline

 

#14 2011-10-14 18:34:22

rzeźbiarz
Użytkownik
Zarejestrowany: 2011-10-14
Posty: 1

Re: Robienie form i odlewów

Strasznie mi się spodobała twoja prezentacja, dzisiaj zakupiłem 1 kg silikonu  http://silikon.daimonder.com na testy zamierzam zrobić formę popiersia Papierza na pewno zamieszczę  zdjęcia . Czy bez komory mi się uda ?

Offline

 

#15 2011-10-14 21:03:49

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Czy się uda to się okaże, ale szanse są smile

Offline

 

#16 2011-10-17 13:38:45

akolys
Użytkownik
Zarejestrowany: 2011-10-17
Posty: 2

Re: Robienie form i odlewów

Witam

rzeźbiarz napisał:

Strasznie mi się spodobała twoja prezentacja, dzisiaj zakupiłem 1 kg silikonu  http://silikon.daimonder.com na testy zamierzam zrobić formę popiersia Papierza na pewno zamieszczę  zdjęcia . Czy bez komory mi się uda ?

korzystalem z tego silikonu, kupilem 5kg s630 Liquid Silicon Rubber na allegro w tej firmie: http://allegro.pl/show_user.php?search=prodatadesign

Silikon jest rewelacyjny, mialem wczesniej okazje korzystac z wielu produktów, lecz ku mojemu zdziwieniu mimo iz American Industries jest dla mnie nowa marka,
jest o niebo lepszy od pozostalych i nie peka. Odchodzi od formy perfekcyjnie.
Tworzylem odlewy plaskorzezby 0,5 na 0,5m i jeszcze duzo silikionu zostalo, jest bardzo wydajny.


ps. czy ktoryś z kolegów wie gdzie można tanio kupić taki odsysacz? czy bardziej oplaca się zrobic go samemu ?

Offline

 

#17 2011-10-18 12:03:33

Falcon
Użytkownik
Zarejestrowany: 2008-04-14
Posty: 44

Re: Robienie form i odlewów

Nie bardzo rozumiem - wydawało mi się, że żywicę po zalaniu trzeba odpowietrzyć, czyli odessać powietrze, a nie wtłaczać dodatkowe:|
O ile z silikonem nie miałem problemu bez pompy, to bąbelki w odlewach wychodzą dość często ;/

Offline

 

#18 2011-10-18 14:13:19

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

Odsysanie jest super, jeśli uda Ci się wyeliminować całe powietrze w ten sposób. Jeśli nie to pozostałe pęcherze są dużych gabarytów. Poza tym podczas odpowietrzania można doprowadzić żywicę do wrzenia, co nie jest dobre ani dla żywicy ani dla formy.
W przypadku większego ciśnienia tak samo spora część pęcherzy opuszcza formę, ale te, co zostają są mocno ściśnięte, co za tym idzie małe. Z reguły też oddzielają się wtedy od formy i znajdują się wewnątrz elementu a nie na jego powierzchni.
Pozdrawiam
Łukasz

Offline

 

#19 2011-10-18 15:22:07

Falcon
Użytkownik
Zarejestrowany: 2008-04-14
Posty: 44

Re: Robienie form i odlewów

Dzięki, to muszę teraz upolować pojemnik tylko ;]
http://allegro.pl/agregat-malarski-pist … 39622.html - chyba powinien wystarczyć .

Offline

 

#20 2011-10-19 08:57:49

Biskup
Użytkownik
Od: Polska
Zarejestrowany: 2009-08-07
Posty: 706
Serwis

Re: Robienie form i odlewów

To jest inna wersja tego zbiornika, który posiadam.
Pozdrawiam
Łukasz

Offline

 

Stopka forum